Mi is segítettünk az M1-esen és környékén 2013.03.16.
Egyesületünk 6 tagja szombaton reggel 9 órakor indult útnak Műszaki mentőszer/Csapatszállító gépjárművünkkel, hogy segítsen az M1-es autópályán napok óta tartó mentésben. |
A megkeresést követően gyors telefonálások után össze is állt az a létszám, akik elutaznak és részt vesznek a mentésben és azoknak a száma, akik ez idő alatt az itthoni ügyeletet látják el. Mikrobuszunkba a szokásos műszaki mentéshez használatos felszereléseken kívül lapátok, ásólapátok, hólapátok is kerültek, tagjaink védőruházatukon kívül meleg váltóruházatot is vittek Magukkal. A gyors készülést követően 9 órakor útnak is indult 6 egyesületi tagunk Pilisszentivánról, hogy az M1-es autópálya Komárom-Esztergom Megyei szakaszán segítse a mentést. Az autópályára a Budakeszi/Törökbálint felhajtónál mentünk fel, a rendőrség itt a mentésben résztvevőkön kívül nem engedett fel senkit a pályára. Az út száraz és tulajdonképpen, mivel egyedül autóztunk a pályán elég egyhangú volt. Itt még el sem tudtuk képzelni, vajon mi is okozhatja a fennakadást, hiszen szinte havat sem láttunk. Aztán Budapesttől távolodva az út mentén egyre több helyen egyre nagyobb hókupacok tornyosodtak. Utunk során az összes felhajtót rendőrök zárták, hogy civil autó ne jöhessen az autópályára. Eközben a szemközti sávokban autók, kamionok haladtak a főváros irányába. Tatabánya után el kellett hagynunk az autópályát, mert az úgy be volt állva, hogy rajta nem tudtunk eljutni sem az irányítási pontra, amin a bábolnai pihenőnél volt, sem pedig a megadott 98-as kilométerhez. Itt rendőrök segítették utunkat, és felvezetéssel jutottunk el Komáromon keresztül vissza az autópálya 85-ös kilométeréhez. Kikerülve a még teljes járhatatlanságot az út innen már még érdekesebb volt. A belső sáv általában jól járható, néha jégbordás. A külső sáv néha járható, de többször még fél, vagy esetenként másfél méteres hótorlasszal nehezített. Az úton hómarók, hótolók, BTR-ek, a rendőrség és a Katasztrófavédelem egységei dolgoztak. Egyre lassabban, de haladtunk előre. A 98-as kilométert elérve felvettük a kapcsolatot a helyszínen dolgozó Komárom-Esztergom Megyei Katasztrófavédelmi Műveleti Szolgálattal, akik teával és szendvicsekkel láttak el Minket. A helyszínen csak gépi munkával lehetett előre haladni, így segítségünkre itt jelenleg nem volt szükség. Visszairányított a 80-as kilométer környékére, ahol információi szerint még komoly gondok voltak. Segített átjutnunk a pálya Budapest felé vezető oldalára, ahol már közlekedtek az autósok. Itt jutottunk el a 80-as kilométerig, ahol még több autót mentettek a Győr felé tartó pályarészen. A mentés itt is folyamatosan haladt. Új helyszínt kaptunk, ezúttal a 60-as kilométerhez, ahol autók vannak elakadva. Mivel itt nem volt egység, így mentőszerünkkel Mi mentünk felderíteni. A megadott kilométer környékén, az autópályán semmiféle fennakadás, elakadt jármű nem volt, az elkerülő utak viszont teljesen be voltak állva, itt közlekedni szinte lehetetlen volt. Visszatértünk az irányítási ponthoz, itt találkoztunk először a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság buszával és 47 tűzoltójával. A pihenő parkolójában Czomba Péter tűzoltó ezredes Úr, a Komárom-Esztergom Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatója tartott eligazítást. Térképeket kaptunk és kiadta a feladatokat, majd felhívta a figyelmet, hogy mindenkit várnak haza, így ügyeljünk egymásra, mivel az autópályán és környékén jelenleg fokozottan balesetveszélyes helyen fogunk dolgozni. Az autópályán folyamatosan, ha lassan is a munkagépek haladtak előre, így Mi a fővárosi hivatásos egységgel együtt a 13-as úton és út mentén elakadt gépjárművek mentését kaptuk feladatul. A kb. 5 kilométeres szakaszon Komárom és az autópálya között több személygépkocsit, teherautót, kamiont és traktort ástunk ki a hó fogságából, és amelyik autóhoz tulajdonost is sikerült a helyszínen lévő járási védelmi bizottság elnökének segítségével előkeríteni, azt a gépjárművel tűzoltótechnika bevonásával vissza is juttattunk az útra. A 13-as úton együtt dolgoztunk a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltóival, zuglói és kőbányai önkéntes tűzoltókkal, valamint a Vám- és Pénzügyőrség és a tatai polgárőrség embereivel. A szakasz megtisztítását követően megköszönték segítségünket és egységünk útnak indult haza. A hazaúton már végig járható volt az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldala, kisebb fennakadásokat a másik oldal tisztítása okozott. A szemközti sáv tisztítása az erős szél miatt több helyen is jelentősen lassította, vagy időszakosan lezárásra kényszerítette a főváros felé közlekedőket is, így bár haladni már lehetett az autópályán, mégis hosszabb menetidőre kell még készülni az érintett szakaszon.
Pilisszentiváni Polgárőrség és Tűzoltó Egyesület
Pilisszentiváni Polgárőrség és Tűzoltó Egyesület